Dry Needling - SportsReform
#
What we do @ SportsReform

Dry Needling

  • Dry needling is een behandeltechniek, waarbij een zeer dunne naald in huid en spier gestoken wordt. Deze techniek is uiterst effectief voor behandeling van myofasciale pijn en triggerpoints. Dry needling is gebaseerd op Westerse anatomische en neurofysiologische principes en moet dus niet verward worden met acupunctuur. ”Dry” duidt aan dat er niets geïnjecteerd wordt met de naald, er wordt alleen geprikt in het triggerpoint. De werking van deze techniek is in wetenschappelijk onderzoek aangetoond.

    "Is een wetenschappelijk onderbouwde techniek waar we dunne naalden gebruiken om gespannen spieren los te maken"
  • Wat zijn triggerpoints?

Triggerpoints zijn pijnlijke verhardingen in de spieren die niet meer ontspannen. Een triggerpoint kan bewegingsbeperkingen, stijfheid, krachtsverlies en pijnklachten veroorzaken. Een spier is opgebouwd uit afzonderlijke spiervezels. In een normale ruststand is een spiervezel noch uitgerekt, noch samengetrokken. Wanneer er een triggerpoint in de spier zit dan blijkt dat de spiervezels in de rusttoestand op bepaalde punten meer samengetrokken zijn dan in het omringende gebied. Op deze punten is de spierspanning dus hoger en blijven de spiervezels zelfs in rust samengetrokken. Hierdoor ontstaat een lokale verdikking met een slechte doorbloeding waardoor afvalstoffen zich ophopen. Een triggerpoint kan worden gezien als een spierknoop: een bundeltje spiervezels dat zich niet ontspant, maar steeds strak aangespannen blijft.

"Deze spierknopen (triggerpoints) zorgen voor verminderde doorbloeding en functieverlies (kracht, soepelheid, ...) van de spier met als gevolg een verhoogd risico op spierletsels"

We gebruiken deze techniek niet enkel om spierletsels te behandelen, maar ook is deze techniek zeer nuttig in het preventief luik om net spierletsels te voorkomen.

"Ook in onze blessurepreventie gebruiken we deze techniek"
  • Wat doen na de behandeling?

    • Daar er na het dry needlen een vorm van spanning kan ontstaan gaan we na de behandeling nog wat zaken doen zoals:

      • Warmte: hou de behandelde regio meteen na de behandeling warm door middel van een pittenkussen, infrarode lamp, hotpack, enzovoort. Vaak is een half uur tot een uur voldoende. Warmte zorgt voor een betere doorbloeding en daardoor voor een sneller herstel. Alleen warm aankleden is niet voldoende.

      • Oefeningen: rek de behandelde spieren regelmatig.

      • Rust: doe minimaal 1½ dag rustig aan met belasten. Te veel en te snel belasten kan het herstel vertragen.

      • Vocht: drink voldoende water. Dit helpt bij de afvoer van afvalstoffen